{{ getCount}}
LÉPJEN VELÜNK KAPCSOLATBA
{{ product.title }} +

{{ msg}}

Mennyire nehéz munkaerőt találni az adatközpontba?

2020-ban csak a Microsoft, az Amazon és a Google több mint 100 adatközpontot épített, 2022-re pedig a Microsoft egymaga hozza ezt a számot. Nem könnyű tehát a magasan képzett szakembereket megtalálni és megszerezni.

Évek óta közhely, hogy informatikust, pláne jó informatikust egyre nehezebb találni. Folyamatosan digitalizálódó világunkban csak nő az igény a szakemberek iránt, és ebből a helyzetből az adatközpontok üzemeltetői sem vonhatják ki magukat. Nincsen ez másként az Invitech-nél sem, de az üzemeltető lépéselőnyben van, árulta el Katona Gergely, az Invitech adatközpontjának vezetője. Hamarosan az is kiderül, hogy miért, de előbb tekintsük át, mire van szüksége egy szerverparknak emberi oldalról!

Létező probléma, de a kiszámítható jövő sokakat csábít

Általánosságban nézve az adatközpontok - presztízsükből adódóan - valamelyest jobb helyzetben vannak más területekhez képest. Nehezíti azonban az üzemeltetés dolgát, hogy egymástól akár jelentősen távolálló területekről érkező kollégák, gyakran igen komplex tevékenységére van szükség az elvárt működés fenntartásához. A fizikai infrastruktúrához kötődően például erősáramú szakembereket, mérnököket, gépészeket, tűzvédelmi szakembereket kell alkalmazni. Már esetükben is jelentős a szakemberhiány, elsősorban az elmúlt években maximális fordulatszámon pörgő építőipar jelent erős csábítást. Legalább ekkora kihívás a (fizikai) biztonsággal foglalkozók felkutatása és megtartása, beleértve az őrzés-védést és a szakértői szintű munkavégzést.

Leginkább azonban az IT-csapatot érinti a szakemberhiány. Az ügyfélkéréseket kiszolgáló vagy szervereket szerelő technikusok, (senior beosztásban dolgozó) rendszermérnökök, projektmenedzserek - a megfelelő munkaerő biztosítása nem csak Magyarországon ró nagy terhet az adatközpontok üzemeltetőire. Az Invitech stratégiája azonban sokat segít az emberhiány csökkentésén, ugyanis, ahogy azt Katona Gergely elárulta, a cégnél nagy hangsúlyt helyeznek a belsős képzésekre.

A vállalatnál tipikus karrierútnak számít a diákmunkások felvétele, akik egy része változatosabbnak, izgalmasabbnak, szakmailag motiválóbbnak találja az adatközponti munkavégzést, a helpdeskekhez köthető munkákkal szemben. Az így alkalmazottak hozzávetőleg fele hosszú távra köteleződik el az Invitech mellett; a jellemzően hardverirányú érdeklődést kívánó operátori pozícióban számos területre szerez rálátást, majd a hálózatfelügyeletet és biztonsági központot is magába foglaló operation centerben folytatja karrierjét. Az IT-rendszerek felügyeletének megtanulását követően még mindig nagy a további fejlődést igénylőt aránya, általában belőlük lesznek a rendszermérnökök, architect pozícióban dolgozók. Ugyanakkor van lehetőség a szolgáltatásmenedzseri irányba való előrejutásra is.

A műszaki érdeklődésű diákokra alapuló szakemberképzés egyik kulcsa, hogy bátran merik terhelni őket az Invitech-nél. Lépésről lépésre egyre több feladattal ismerkedhetnek meg, így mind inkább maguknak érzik ezeket a kihívásokat. A támogató közeg pedig hírét viszi a szerverközponti pozícióknak: az utánpótlással nincsen problémája az Invitech-nek. Általában keresés nélkül, pusztán az ajánlások révén fel tudja tölteni a vonatkozó pozíciókat az üzemeltető.

Megtartani a munkaerőt

Ahogy a világ összes munkahelyén, úgy az Invitech szerverüzemeltetésében is létező dolog a munkaerő elvándorlása. A vállalat mérnökei ugyanis kapósak a munkaerőpiacon, mivel a nem éppen gyakorlatorientált felsőoktatásból kikerülő hallgatókból széleskörű tapasztalatokkal rendelkező, nagy tudású munkavállaló lesz néhány év alatt. Ugyanakkor a fluktuáció mértéke megfelel az iparági átlagnak, és ennek alacsonyan tartásában nagy szerepet játszik, hogy miként tekint az üzemeltető a szolgáltatást biztosító kollégákra.

Rendszeres felméréssel térképezi fel a vezetésről, szervezetről alkotott tapasztalataikat. Ennek eredményeként magabiztosan állíthatja a vállalat, hogy az Invitech-nél nem csak presztízs dolgozni, de a dinamikus, fiatalos csapat összeszokott, egymással szívesen dolgozó kollégákból áll. Nem túlzás azt állítani, hogy tartós munkahelyi barátságok szövődnek a támogató közegben, melyek nem ritkán a cégtől távozók esetében is megmaradnak. Természetesen ezt a munkakörnyezetet az Invitech aktívan támogatja, például rekreációs lehetősége nyújtásával, illetve - szigorú munkaidőelszámolás helyett - feladatvégzés-orientált elvárásokkal.

Noha az adatközponti lokációkon fizikai jelenlétet igénylő pozíciókban kevésbé van tere, de általánosságban az IT-ban dolgozóknál támogatott a távmunkavégzés. Katona Gergely elmondása szerint már a Covid-fertőzések időszaka előtt is bevett gyakorlatnak számított a heti egy-két napi, munkahelytől távolról történő munkavégzés, ami motiválóan hat az alkalmazottakra.

A fentiekben rejlik tehát az Invitech humánerőfforrás-menedzselésének titka: a fiatalos, összetartó csapat, a folyamatos képzések, a támogató munkahely mind olyan tényező, melyek hosszú távon hozzájárulnak a szerverközpont magas szintű működéséhez.

Széchenyi logo