{{ getCount}}
LÉPJEN VELÜNK KAPCSOLATBA
{{ product.title }} +

{{ msg}}

Így érdemes a felhő és egy saját szerver árát összevetni

Egy IT-infrastruktúra folyamatos, stabil üzletmenetet garantáló üzemeltetése nem 1-2 költségelemből áll, hanem sok kis költségből és komplex megoldások sokaságából.

Aki csak azzal számol, hogy egy virtuális szerver szolgáltatás havi díjából mennyi idő alatt lehetne saját szervert vásárolni, az több fontos szempontot is figyelmen kívül hagy, ezért rossz eredményre jut.

Amikor egy üzleti igényt többféle megoldással is ki lehet szolgálni, az összehasonlítandó paraméterek között kiemelt szerepet kap az ár. Csakhogy az árak összevetése önmagában nem sokat ér, ha egyúttal nem vizsgáljuk meg azt is, mi mindent kapunk az adott összegért. Ha  két megoldás közül az egyik sokkal több szolgáltatást nyújt, akkor valójában lehet, hogy végül a drágábbnak tűnő szolgáltatás lesz az olcsóbb.

Már bejáratott területeken a kétféle modell jól átláthatóan összehasonlítható: ilyen például az autóvásárlás összevetése a lízinggel vagy akár carsharing szolgáltatással. De amikor egy hagyományos és egy új IT technológia között kell választani, nem mindig egyértelmű, hogy mi mindenben különbözik egymástól a két lehetőség, és az értékajánlatokat hogyan lehet forintra átszámolva összehasonlítani. Ebben szeretnénk most segíteni egy példával a szerverek területéről.

A szerver az szerver, nem?

A szerverek evolúciója az elmúlt évtizedekben több lépésben jutott el a mai komplex felhőszolgáltatásokig, ezért a folyamat elejét és végét nem célszerű egy az egyben összehasonlítani. Kezdetben minden cég saját szervereket vásárolt, és a telephelyén üzemeltette azokat. Később a szervereket inkább szolgáltatóknál tárolta, akik üzemeltették neki. Ezután a szervereket már bérelni is lehetett, ami a beszerzéshez képest sokkal rugalmasabbnak bizonyult. Legvégül pedig eljutottunk oda, hogy a cégek nem egy konkrét gépet bérelnek, hanem a szolgáltatók nagy kapacitású szerverfarmjának egy szeletét veszik igénybe erőforrásként, ami úgy viselkedik, mintha egy önálló szerver lenne, pedig valójában virtuális formában bocsátják az ügyfél rendelkezésére.

Ez alapján logikus lehet akár az a feltevés is, hogy ez még mindig egy ugyanolyan funkciójú szerver, mint a kezdet kezdetén, tehát az árát össze lehet és kell is vetni egy saját szerverrel. Csakhogy a fent említett evolúciós folyamat közben nem csak a szerver alakult át, hanem számos egyéb, kapcsolódó feladat, felelősség – és ezzel együtt járó költség – terhelődött át a szolgáltatókra, amiket nem szabad kihagyni a számításból.

Az üzemeltetés nincs ingyen

Egy IT-infrastruktúra folyamatos, stabil üzletmenetet garantáló üzemeltetése nem 1-2 költségelemből áll, hanem sok kis költségből és komplex megoldások sokaságából. Ilyen például:

  • a redundancia (ha egy egység meghibásodik, egy másiknak át kell venni a funkcióját),
  • a vállalt SLA (a rendelkezésre állást biztosítani kell, mert erre épül az üzlet),
  • az elhelyezés (szerverterem, áram költség, megfelelő hőmérséklet, katasztrófatűrés),
  • a telekommunikációs kapcsolat (stabil és nagy sávszélességű hálózati kapcsolat).

Az üzemeltetési kompetencián felül a fejlesztési (devops) képességek is fontosak, mert manapság egy cég olyan IT partnerrel jár jól, aki nem csak megbízható üzemeltető, de egyúttal hasznos partner a fejlesztésben is. Az Invitech például nem csupán alapszintű üzemeltetést nyújt, hanem értéknövelt fejlesztési projekt támogatást, tesztelést, inkubációt stb.

Ha mindezt figyelembe vesszük, akkor a virtuális szerver szolgáltatás költségei nem feltétlenül magasabbak a fizikai szerverek beszerzésénél és üzemeltetésénél.

Stabil infrastruktúra, folyamatos üzletmenet

Ha valaki saját szerver beszerzése mellett dönt, és azt saját telephelyén kívánja üzemeltetni, akkor neki kell kiépíteni és fenntartani a megfelelő szervertermet, a redundáns megoldásokat, az áramellátást, az internetkapcsolatot, a klímát és az akár 24 órás felügyeletet, továbbá viselni mindennek a költségeit. Ez számos cég számra nem reális és nem fenntartható. Nem véletlen, hogy az elmúlt évek során ezek a feladatok fokozatosan szolgáltatókhoz vándoroltak át, mivel ők ezeket sokkal költséghatékonyabban, a szükséges szakmai ismeretek, illetve tapasztalatok birtokában tudják elvégezni.

A felhő szolgáltatások fontos eleme, hogy a felelősség átruházható és egy kézben összpontosul. Nincsen számos egyéb fél a képben. Ha hiba üti fel a fejét, akkor egyetlen szolgáltató kezeli azt. A megbízó cégnél energia és erőforrás szabadítható fel azáltal, hogy nem minden területet neki kell kézben tartania.

Az Invitech felhőjének előnyei

  • Nem árulunk zsákbamacskát. Az adatközpontunk leinformálható, megtekinthető, ezért az ügyfél pontosan tudhatja, hol és milyen körülmények között működik a virtuális szervere.
  • Az Invitech felhőszolgáltatása tartalmazza a többszörösen túlbiztosított infrastruktúrát, a szükséges szoftver licenceket (pl. vmware, veeam), ezek üzemeltetését, a mentési infrastruktúrát a megfelelő mentési stratégiával és megőrzési időkkel. A csomagnak havi díjas MS licencek (SPLA), DR site, Security termékek is részei lehetnek.
  • A fizikai szerverek beszerzési ideje nagyon hosszú (akár 4-8 hét) is lehet, ezzel szemben a felhő alapú erőforrások töredék idő alatt rendelkezésre állhatnak.
  • Az Invitech fix havi díjas konstrukciót nyújt, ami az ügyfél számára kiszámítható, előre tervezhető költséget jelent: a transzparens szolgáltatási elemek transzparens árazással társulnak.  Ráadásul forgalmi díjat nem számolunk fel, míg a nagy nemzetközi felhőmegoldásoknál ezzel is külön kalkulálni kell.
  • Felhőszolgáltatás esetén a költségek egyszeri beruházás helyett folyó költségként jelentkeznek az ügyfél oldalon.
  • Míg egy saját üzemeltetésű szerver esetén kihívást jelent a költséghelyenkénti elszámolás, a virtuális szerverek költségét a belső részlegek, osztályok között egyszerűen fel lehet osztani az igénybe vett erőforrások alapján.
  • Az ügyfélnek nem kell a fizikai szerverek garanciális ügyintézésével, illetve szükséges licencek gyártói támogatásával foglalkoznia.
  • Felhőszolgáltatás igénybevétele esetén csökken a hibalehetőségek száma, mivel a megfelelően redundáns és hibatűrő környezetet a szolgáltató biztosítja, éves rendelkezésre állást vállalva.
  • Ha a cég szolgáltatót (vagy informatikai környezetet) akar váltani, akkor könnyebben és kevesebb kockázattal tud virtuális szerver(eke)t migrálni, mintha fizikai szerverről költözne fizikaira. Utóbbinál költségnövelő tényező lehet a párhuzamos futtatás és a helyigény, ráadásul a régi szerver amortizációja is gondot okozhat: még egy elavult gépet is állományban kell tartani.
  • Felhőszolgáltatás esetén egyszerűbb az éles rendszer paramétereivel megegyező teszt rendszer felállítása, és a bevezetendő szolgáltatások tesztelése. A teszt rendszer kialakítása nem igényel további beruházást, és jóval gyorsabban létrehozható, mint saját szerver esetén.
  • Saját telephelyen működő szerverek esetén számolni kell a szükséges telekommunikációs költségekkel és áramdíjjal, míg a felhőszolgáltatás igénybevétele ezt tartalmazza.
  • Mivel  a magas rendelkezésre állás kialakítását és az üzemeltetést a szolgáltató átvállalja, az ügyfélnek az operációs rendszer szintű üzemeltetést kell megoldania, amire sokkal könnyebben és kisebb költséggel lehet szakembert találni.
  • Ha a cég saját üzemeltető csapatot tart fenn, akkor nem csak a fizetésük, hanem folyamatos képzésük, a tudásuk aktualizálása is pénzbe kerül. Arról nem is beszélve, hogy a vállalkozás fő tevékenysége nem az IT üzemeltetés, ezért “testidegen” kompetenciákat kell gondoznia. Sokkal hatékonyabb lesz az üzleti működés, ha cég azon dolgozik, amiben jó, és az IT menedzsment terhét pedig átadja egy szolgáltatónak.

Mivel számoljunk az összehasonlításkor?

A fentiek alapján, ha egy fizikai és egy virtuális szerver költségeit szeretnénk összevetni, akkor a reális összehasonlítás érdekében az alábbiakat érdemes figyelembe venni:

  • Fizikai szerver
  • Szerver elhelyezés
  • Vmware licenc
  • Telepítés, konfiguráció
  • Üzemeltetés
  • Internet
  • Tűzfal
  • Biztonsági mentés

Az Invitech nem csak a jelenre koncentrál, valós időben reagálunk a változó technológiai kihívásokra. Portfóliónk Cloud szolgáltatását szervesen egészíti ki a Security üzletágunk, de figyelemmel kísérjük az adatvédelmi, jogi környezet egyre szigorodó feltételeit is, így garantálva ügyfeleink biztonságos és szabályos működését, akár a publikus nagy felhőszolgáltatókkal szemben is, legyen szó MNB ajánlásról vagy Uniós adatvédelmi elvekről.

Széchenyi logo