{{ getCount}}
LÉPJEN VELÜNK KAPCSOLATBA
{{ product.title }} +

{{ msg}}

ICT: a járvány gyors fókuszváltást eredményezett

A csoportmunka szolgáltatások igénybevétele is tartós lesz

 

A világjárvány miatt szinte egyik pillanatról a másikra változtak meg a piacon az ICT szolgáltatások iránti igények. Béres András, az Invitech termékmenedzsment és termékmarketing vezetőjét arról kérdeztük, milyen változások történtek, és vajon mennyire lesznek tartósak.

Az IDC felmérése szerint annak dacára, hogy egyes technológiák és szolgáltatások iránt megnövekedett a kereslet, összességében 2020-ban cégek IT kiadásai csökkenni fognak. A válság által leginkább sújtott szektorok az év első felében elhalasztják a beszerzéseket és projektjeiket, de az ezt követő időszakra is nagyon óvatosan fognak tervezni.

A kutatás alapján a PC-k, tabletek, mobiltelefonok piaca akár 8,8%-kal is csökkenhet, a szerver/tárhely hardvereké 3%-kal, a vállalati hálózati eszközöké pedig 1,7%-kal. Ugyanakkor a teljes infrastruktúra költés összességében mégis 5,3%-kal nőhet, de ezt mind a szolgáltatásként nyújtott infrastruktúrának (IaaS) és felhőszolgáltatásoknak köszönhető.

Úgy tűnik, az új helyzet legfőbb nyertese az integrált kommunikáció és az együttműködés területe. Nem meglepő, hiszen ha mindenki, aki csak teheti, otthonról dolgozik, akkor a felhő alapú kollaborációs technológiák, mint például a Microsoft Teams jelentős előnnyel bírnak a vállalatnál telepített, on-premise megoldásokhoz képest. Nincs ez másként a telefónia kapcsán sem. Az Invitech az IPCenter és a Teams Connect szolgáltatásait használó cégek pillanatok alatt tudtak reagálni a járvány okozta váratlan helyzetre.

Béres Andrást, az Invitech termékmenedzsment és termékmarketing vezetőjét arról kérdeztük, milyennek látja az ICT piac helyzetét és kilátásait.

Milyen változások érzékelhetők a magyar ICT piacon a járványnak köszönhetően?

Az európai országokban előforduló koronavírus járvány és a kormányok által bevezetett szükséges elszigetelési intézkedések jelentősen befolyásolják az európai ICT piacokat, így a hazait is, felgyorsítva az ázsiai sokk által már érezhető hatást. Az IDC, amely az egyik vezető piackutató cég, arra számít, hogy a növekedés üteme a felére csökken 2020-ban az eddig előre jelzetthez képest.

A vevői igények csökkenése és az ellátási láncok felbomlása miatt a beruházásokat is visszafogják a hazai vállalatok. Ugyanakkor vannak olyan területek az ICT-n belül, ahol már most látszik, hogy növekszenek a kiadások. Ezek a videókonferencia és kollaborációs megoldások, felhő alapú szolgáltatások, chatbotok, a távmunkát támogató szolgáltatások és az e-learning platformok. Az ok természetesen a járvány által kialakult helyzet leküzdése, amely most nélkülözhetetlen a vállalkozások számára.

Az Invitech-nél is hasonlóan alakulnak az ügyféligények. Sok, a járvány miatt érintett iparág esetén több beruházást is későbbre halasztottak, míg vannak olyan területek, amelyek esetén viszont az eddig halogatott digitalizációt érintő beruházások előtérbe kerültek. Jellemzően a már említett szolgáltatások, megoldások, mint a kommunikáció és kollaboráció, a távmunka megoldások és a felhő alapú szolgáltatások.

Vajon a jelenlegi változásokból mi lesz tartós, és mi fog visszarendeződni a járvány elmúltával?

Véleményem szerint a legtöbb változás, amelyet most a vállalatok a járvány kezelése érdekében hoztak, középtávon biztosan megmaradnak. Egyre több vállalat fogja alkalmazni a távmunkát, amely a jelenlegi helyzet miatt egy óriási lökést kapott, mert ha eddig nem ismerték fel, hogy a munkavégzés hatékonyságát is javíthatja, akkor most biztosan tapasztalni fogják. Én magam sem tartoztam azok közé, akik gyakran dolgoztak otthonról, pedig a lehetőségem megvolt rá. A járvány hazai begyűrűzése óta én is otthonról dolgozom és egyáltalán nem érzem, hogy kevesebb feladatot, tevékenységet tudnék elvégezni, mint amikor az irodában voltam. Sőt, bizonyos szempontból hatékonyabb lett az időbeosztásom és szervezettebbek lettek a napjaim.

A távmunkához nélkülözhetetlen kommunikációs és csoportmunka szolgáltatások igénybevétele is tartós lesz. Egyrészt az utazások, elsősorban más országokba, biztosan lassan térnek vissza a korábbi volumenben, ráadásul az utazási költségek is jelentősen csökkenthetőek a modern, digitális kommunikációs megoldásokkal. Az elmúlt időszakban több konferencia, workshop is ilyen formában került megrendezésre, és azt kell, hogy mondjam egyáltalán nem sikertelenül. Egy ilyen online rendezvény büdzséje is jóval alacsonyabb, mint a klasszikus konferenciáké.

A másik ilyen terület a felhő alapú szolgáltatások, mint az infrastruktúra és platform szolgáltatások. Itt is tartósnak fog bizonyulni a növekedés, mert az értékesítés jelentős része átterelődött az online térbe, amely megnövekedett erőforrásokat és kapacitásokat igényel. A járvány elmúlása után is várható, hogy a kereskedelem jelentős része megmarad az online térben, így ha csökkenhetnek is az erőforrás igények, de a járvány előtti szintre biztosan nem fognak visszatérni.

Ha egy cég most megkésve, kényszerből lépett a digitalizáció útjára, milyen prioritások szerint érdemes haladnia?

Mindenképpen érdemes szakértő segítségét kérni, hogy jól és körültekintően végig gondolt tervvel vágjon bele az átalakításba az adott vállalkozás. Ne később ne derüljön ki, hogy sok, egymástól függetlenül működő és létező, ún. szigetrendszer alakult ki, amelyek csak jelentős többletköltséggel és fejlesztéssel válhatnak átjárhatóvá, vagy sokszor még úgysem, csak humán erőforrás bevonásával.

Célszerű végiggondolni, hogy melyek azok az üzleti folyamatok, rendszerek, platformok és képességek, amelyek nélkülözhetetlenek a napi működéshez, a bevétel biztosításához és az ügyfélélmény javításához. A digitalizáció remek lehetőség arra, hogy hatékonyabb legyen egy vállalat működése, miközben az ügyfélélmény is pozitív irányba változik. Azonban nem mindegy, hogy milyen megoldásokat, technológiákat és esetleg szolgáltatásokat vesznek igénybe ehhez.

Nincs erre egy mindent leíró recept, hiszen minden iparág, azon belül is a különböző fejlődési szakaszban lévő vállalatok igénye más és más. Egy biztos: érdemes lépésről lépésre haladni, és a kevésbé kritikus rendszerekkel, alkalmazásokkal és folyamatokkal kezdeni. Az ott szerzett tapasztalatok nagymértékben fogják segíteni a későbbiekben a kritikus rendszerek és folyamatok digitalizációját is, mert a már bevált irányok, technológiák jó esetben már ekkor ismertek és kipróbálásra kerültek.

Azon cégek, akik most, hirtelen kénytelenek voltak bizonyos folyamatok, területek gyors digitalizációjára, azok mindenképpen értékeljék ki a gyakorlat alapján, hogy sikeresek voltak-e a változtatások. A mérések, analitikák, elemzések ezt mind hatékonyan támogatják. A digitális világban rengeteg adat, információ érhető el, amelyekből nagyon sokat tanulhatunk és lehetőséget biztosítanak a következő lépések helyes meghatározására is.

 

Kapcsolódó:
Aktuális európai IT trendek

Széchenyi logo